Bij een taxatie dient de taxateur diverse akten en documenten te raadplegen zoals eigendomsbewijs, erfpachtakte, verklaring van erfrecht, akte van scheiding en deling en in het geval van een appartement: akte van splitsing, jaarstukken VvE waaronder de balans, exploitatieoverzicht, notulen, meerjarenonderhoudsplanning (MJOP), periodieke en eenmalige bijdragen.
In het geval van een verbouwing zal er een beschrijving van de voorgenomen werkzaamheden moeten worden opgegeven en een opgaaf van de hiermee gepaard gaande kosten aan de hand van de offerte van de aannemer met een plattegrond of tekening.
De taxateur let bij de taxatieopname op de volgende aspecten: de staat van onderhoud, de inhoud en oppervlakte, de functionele indeling, de constructie en de gebruikte materialen alsmede de kwaliteit ervan, de mate van isolatie en energiezuinige maatregelen, de juridische aspecten ten aanzien van de woning en de grond, de ligging en de omgeving van de woning.
Verder informeert hij meestal bij de gemeente naar het bestemmingsplan en verricht hij een kadastraal onderzoek om zijn gegevens met die van het Kadaster te vergelijken. Ook belangrijk is de marktsituatie: de verhouding tussen vraag en aanbod.
Uw taxateur legt zijn bevindingen vast in een taxatierapport. Verschillende taxateurs kunnen een verschillende taxatie geven, omdat het om schattingen gaat. Binnen bepaalde marges mogen de taxaties daarom van elkaar afwijken.